onsdag den 20. oktober 2010

Orticola



Det er ikke Chelsea, men Milan har en blomst show af sin egen i maj. Called Orticola. Nå, OK, ikke rigtig en blomst show, mere en messe. Der er ingen konkurrence element, og meget lidt at gå på andre end planteskoler og andre haven relaterede organisationer vise og sælge deres produkter. Jeg gjorde se en demonstration af buket gøre, og der var et par områder dedikeret til børn, men bortset fra at det var \ "bare \" kommerciel stande.
Som ikke stoppe mig at skulle kø i et kvarter til at betale min 7 € entré til komme ind Halvdelen af det nordlige Italien syntes at være der - hvilket giver lidt af et crush på relativt lille område dedikeret til de 130 stande inde . Jeg er stadig ikke helt klar over hvorfor jeg skulle have behov for at betale for det privilegium at have folk sælge mig planter, men jeg stod pligtskyldigt i kø for at gøre det.


Og betyder stribe til side, det var det værd. Jeg så planter, at jeg aldrig ville kunne finde i vores lokale havecenter - og barmhjertigt, meget få, som jeg ville. Et par af stande havde lager altan planter-pelargoniums, tagetes, surfinia osv - men altid usædvanlige sorter. Og priserne var meget, meget fornuftigt, gør mig ked af, at jeg havde været frygtelig stærk, når jeg stadig var hjemme, og taget penge ud af min pung frem for at sætte den i. .. Den nemmeste måde at modstå fristelsen, tænkte jeg.
Anyway, jeg vandrede rundt går oooh og AAH i et par timer. Der var en masse stande dedikeret til en plante alene. Den hortensiaer i top billedet var nok min favorit, mens azalea nedenfor var forudsigeligt \ "i dit ansigt \" ...
Og der var endda en hel stå dedikeret til nasturtiums ...



Eller du kan lyst nogle pæoner ..


.. stor for snoede rundt om majstang. Eller er det formodes at være en slags brude Bower?


Der var nogle flere originale står selv. Hvis du har lyst til at have høns i baghaven, men er bange for naboerne vil klage, hvor omkring disse ...


Og hvis du holder en hund udenfor, hvor omkring et grønt tag for hans kennel?


Det samme bevoksning havde også en fantastisk grøn mur - desværre, det var så fantastisk, at det var omgivet af horder af mennesker, hvilket gør det virkelig svært at få en ordentlig billede.

Men jeg tror, det standpunkt, at henrykkede mig mest var denne ene, dedikeret til vand funktioner. Ved ikke, hvor meget held de havde at sælge - med myg, vi har her, ingen i deres rette sind ville have en vand funktion i deres have. Men på bagsiden af foden, var den mest fantastiske plante - Gunnera mannicata. Ikke, desværre, ret til altanen. Men jeg stod og kiggede på det i lang tid. Dobbeltklik på billedet for bedre at forstå, hvorfor det greb min opmærksomhed.
Så hvad gjorde jeg købe? Nå, jeg var meget tilbageholdende (bortset fra ikke at tage ret mange penge, jeg også måtte bære dem hjem i bussen). Men jeg kom væk med et par salvie faracinea - mine forsøg på at dyrke dem fra frø svigtet i år - to astilbes, en hvid og en lyserød, og en Heuchera. Ikke dårligt for 25 €.


Og så er der altid kataloget. Det har den web-adresser for alle udstillere i det. Og en masse af dem synes at sælge på nettet ... tee hee:)